Historik

Hvornår sikkerhedsinstrukserne første gang blev optaget i togplanerne, ved vi ikke i skrivende stund (5. juli 2021). Men på baggrund af redaktionens arkiv kan følgende konstateres:
3. marts 1957: Øst: I togplan VIII er optaget ingen sikkerhedsmæssige instrukser.
29. maj 1960: Øst: I togplan VIII er optaget to instrukser for henholdsvis “Toggangens afvikling Hareskov-Farum i tidsrum, hvor Farum station er holdested” og ” Toggangens afvikling Ballerup-Frederikssund i tidsrum, hvor Frederikssund station er holdested“.
31. maj 1964: Vest: I togplan 8 er optaget ingen sikkerhedsmæssige instrukser.
22. maj 1966: Vest: I togplan 8 er optaget 19 sikkerhedsmæssige instrukser. Nummereringen er: 1-7, 11-15, 21-22, 24-26 og 31-32. Der findes også en instruks med nummeret 41, men den vedrører ikke sikkerhedsmæssige forhold og er benævnt “Efterbetaling for rejsende til og fra udlandet“.
31. maj 1970: Sikkerhedsinstrukserne flyttes fra togplanerne henholdsvis VIII og 8 til togplanerne henholdsvis 10a og 10b:

Meddelelser fra generaldirektoratet, M 116, 23. april 1970. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

6. januar 1975: Togplanerne 10a og 10b bortfalder og erstattes af SIN:

Arkiv: Georg Schmidt.
%d bloggers like this: