Historik

2. februar 1938 – 13. september 1938: Det har altid undret redaktionen, hvorfor vejoverføringen er så bred, som den er. Den er faktisk ikke mindre end 8 meter bred, hvilket er voldsomt. Slige markvejsoverføringer plejer at være 4,5 meter brede.

Svaret findes i ekspropriationsprotokollen for anlægget af 2. sporet Randers-Aalborg. Protokollen er på 728 sider, og man bliver nødt til at læse den fra ende til anden for at finde løsningen. Sidstnævnte er heldigvis at finde på siderne 90 og 141, og redaktionen skulle i anden anledning alligevel hele protokollen igennem.

Statsbanerne havde oprindeligt foreslået en løsning med en vejoverføring med en bredde på 4,5 meter. Den fik borgmesteren talt op til 6 meter og senere 8 meter. De sidste 2 meter kom kommunen dog selv til at betale (13.000 + 1.200 kr.). Ønsket fra kommunens side bundede i et ønske om mulighed for byudvikling.

Broen kom aldrig til at tjene sit oprindelige formål – den blev overhalet af en endnu bredere vejoverføring lidt nord for det aktuelle sted.

Som det fremgår af protokollen, er det kun selve broen, der er 8 meter bred. Ramperne, der fører op til broerne, er kun udført for en vej på 4,5 meter og det ser ret spøjst ud, når man bevæger sig rundt i området.

Uddrag af “Udskrift af Forhandlingsprotokollen for Besigtigelses- og Expropriationskommissionen vedrørende Anlægget af et 2. Spor fra Randers til Aalborg. 11te Hefte. (Forretningerne den 1. og 2. Februar 1938.)
Uddrag af “Udskrift af Forhandlingsprotokollen for Besigtigelses- og Expropriationskommissionen vedrørende Anlægget af et 2. Spor fra Randers til Aalborg. 18de Hefte. (Forretningerne den 6., 7. og 13. September 1938.)
%d bloggers like this: