Historik

15. marts 1971: DSB meddeler sit personale, at persontrafikken fra køreplansskiftet den 23. maj 1971 indstilles på bl.a. strækningerne Laurbjerg-Silkeborg, Funder-Brande, Brande-Grindsted og Grindsted-Bramming. Bemærk formuleringen “persontrafikken indstilles“. Man skriver ikke noget om, hvorvidt de enkelte delstrækninger nedlægges:

Meddelelse fra Generaldirektoratet, M 79, 15. marts 1971. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

30. april 1971: DSB meddeler sit personale, hvorledes godstrafikken fra køreplansskiftet 23. maj 1971 skal afvikles på bl.a. strækningerne Laurbjerg-Silkeborg, Funder-Brande, Brande-Grindsted og Grindsted-Bramming. Bemærk formuleringen “driften indstilles“. Man skriver ikke noget om, hvorvidt de enkelte delstrækninger nedlægges:

Meddelelse fra Generaldirektoratet, M 99, 30. april 1971. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Bemærk i ovenstående M99, hvorledes de forskellige strækninger behandles “uens”: Grindsted-Bramming omdannes til godsbane; på strækningerne Laurbjerg-Thorsø og Hjøllund-Brande indstilles driften helt, men der fortsættes alligevel med vognladningstrafik.
Forskellen skyldes, at strækningen Grindsted-Bramming er optaget i lovens § 2, der omhandler strækninger, der fremover kun skal anvendes til vognladningstrafik.
Strækningerne Laurbjerg-Thorsø og Hjøllund-Brande er optaget i lovens § 1, der omhandler strækninger, hvor driften indstilles helt.
Set udefra var der ingen forskel: Alle tre strækninger blev kaldt godsbaner og havde samme “serviceniveau”.

%d bloggers like this: