Historik

15. marts 1971: DSB meddeler sit personale, at persontrafikken fra køreplansskiftet den 23. maj 1971 indstilles på bl.a. strækningen Grindsted-Bramming. Bemærk formuleringen “persontrafikken indstilles“. Man skriver ikke noget om, hvorvidt strækningen nedlægges:

Meddelelse fra Generaldirektoratet, M 79, 15. marts 1971. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

21. maj 1971: DSB meddeler officielt via en annonce i (bl.a.?) Jyllands-Posten 21. maj 1971, at passagertrafikken på strækningen Grindsted-Bramming fra og med 23. maj 1971 indstilles, men at godstrafikken opretholdes i uændret omfang:


Foråret 1980: Jens Larsen skriver: “Godsbanen Bramming-Grindsted trafikeres alle hverdage af rangertræk fra Esbjerg. Trækkraften har som regel været Mt- eller Mx-lokomotiver, men er fra K 79 sat op til Mv, der har fået dispensation til at køre på denne strækning af samme årsag.

Nu køres der normalt kun et togpar, men så sent som i K 76 kørte man også et eftermiddagstogpar til Grindsted, hvor især Grindstedsværket bidrager til banens overleven med omfattende transporter af kemikalier o.l. Også flere af stationerne syd for Grindsted har store transporter, så alt taget i betragtning er Bramming-Grindsted nok en godsbane, der er sikker på at overleve et godt stykke ud i fremtiden
“.837)