Historik

15. marts 1971: DSB meddeler sit personale, at persontrafikken fra køreplansskiftet den 23. maj 1971 indstilles på bl.a. strækningen Brande-Grindsted. Bemærk formuleringen “persontrafikken indstilles“. Man skriver ikke noget om, hvorvidt strækningen nedlægges:

Meddelelse fra Generaldirektoratet, M 79, 15. marts 1971. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

30. april 1971: DSB meddeler sit personale, hvorledes godstrafikken fra køreplansskiftet 23. maj 1971 skal afvikles på bl.a. strækningen Brande-Grindsted. Bemærk formuleringen “driften indstilles“. Man skriver ikke noget om, hvorvidt de enkelte delstrækninger nedlægges:

Meddelelse fra Generaldirektoratet, M 99, 30. april 1971. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

På strækningen Brande-Grindsted indstilles driften helt.

21. maj 1971: DSB meddeler officielt via en annonce i (bl.a.?) Jyllands-Posten 21. maj 1971, at strækningen Brande-Grindsted fra og med 23. maj 1971 nedlægges:


1. oktober 1971: DJK’s blad “Jernbanen” beretter i nr. 8, 1971, at strækningen Grindsted-Filskov fra 1. oktober 1971 atter trafikeres – som “godsbane”, idet Filskov indtil videre er “privat sidespor”.

1972-1973: De første par kilometer syd for Brande blev optaget allerede i 1972-1973, og herefter lå sporet sydpå hen en del år, hvor det eneste skinnekøretøj, der nåede helt op til Drantum-området, var troljen med ukrudtssprøjtetoget.37)
1976-sensommeren 1977: Der hensattes 332 udrangerede Gklms fra Blåhøj og ca. 3½ kilometer sydpå.
15. september 1977: Jens Larsen fotograferede Köf 261 med rangertræk (1 Gs godsvogn) på “Kartoffelbanen” mellem Filskov og Grindsted.837)
19. september 1977, sporoptagning: “19. september 1977 gik den også fra Karup-banen kendte kran 156 i aktion ved Drantum, og var kun et par måneder senere nået de ca. 16 km sydpå til Filskov“.837)
1977: DJK’s blad “Jernbanen” beretter i nr. 4, 2011, p.42, at “der var trafik på Filskov-Grindsted indtil 1977, og kort tid derefter blev overbygningen fjernet“.
Efteråret 1979: Hvornår kørslerne på “kartoffelbanen” Filskov-Grindsted ophørte, ved vi ikke. Men sporet blev taget op i efteråret 1979.837)
15. oktober 1979: jernbanekilder.dk skriver – uden kildehenvisning – at kørslen med vognladningsvise kartoffelforsendelser mellem Filskov og Grindsted ophørte 15. oktober 1979.